Winkelcentra in Bangkok vreten elektriciteit

thai-malls-vs-provincesSommige luxe tot zeer luxe helverlichte airco winkelcentra in Bangkok vreten elektriciteit. Per maand meer dan alle inwoners van kleinere Thaise provincies bij elkaar. Dat zegt de milieugroep Mekong Eye die aan de bel trekt.

Op de website Bangkok Coconuts is een infographic te zien die deze bewering van de milieuactivisten ondersteund in een publicatie van de Mekong Eye milieuorganisatie. Ze wijst erop dat de energie die wordt verbruikt voor deze ‘shopping malls’ bovendien ten koste gaat van de planeet aarde.




Maar dat stopt de investeerders niet en op korte termijn zal er nog geen einde komen aan de  ‘winkelcentrumgekte’ in Thailand en andere steden. Er zijn alweer weer plannen voor nieuwbouw en renovatie aangekondigd.

Zo ondergaan vier winkelcentra in Bangkok een flinke renovatie. CentralWorld, CentralPlaza Pinklao, Central Plaza Bangna, CentralPlaza Rama 3 en dan nog het CentralPlaza in de badplaats Pattaya.

Shopingmallcentralwestgate

Louis Vutton

Voor toeristen is de renovatie van CentralWorld en CentralPlaza in Pattaya vooral interessant. Ze trekken dagelijks veel bezoekers.  In hun consumptiedrift jagen ze op Louis Vutton-tasjes en andere merkproducten.

Vooral Aziaten zijn hier gevoelig voor. Dat blijkt wel uit de horden Chinesen die elke dag weer op koopjesjacht zijn in Amsterdam, omdat ze hier goedkoper uit zijn dan thuis.

Elektriciteit

Thailand koopt veel energie, oftewel elektriciteit, van buurland Laos. Dat wordt opgewekt door middel van een stelsel van stuwdammen, onder meer in de Mekong Rivier. Groot voorbeeld, en waar veel tegenstand voor was, is de Xayabyuridam. Daarvoor zijn natuurgebieden van de kaart geveegd, is het milieu aangetast en het betekent een groot Xayaburidamlaosverlies aan inkomen voor de straatarme populatie van boeren en vissers in het gebied van Laos tot aan Vietnam en Cambodja.

Vakantiegevoel

Nou, willen we uw vakantiegevoel niet bederven. Maar het is wel goed dat toeristen, en ook expats, beseffen dat al deze luxe en pracht en praal in de shoppingmalls ook een keerzijde heeft. En die heet aantasting van het milieu waar wij, vooral tegenwoordig, alert op moeten zijn.

Post Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.