Service charge in Thailand: moet je die betalen?

Je ziet het vaak op de rekening staan. Maar je hoeft die service charge in Thailand helemaal niet te betalen. Dat is jouw keus. 

Eerder constateerde ik al dat het verstandig is om altijd je rekening te checken in Thailand. Het land van de glimlach (vrij vertaald uit het Engels; Land of Smiles) is niet zo heel duur, maar het scheelt je toch in de kosten.


En zeker in de ergernis. Als je namelijk meer betaalt dan dat je wilt, dan is dat nooit fijn. Sinds een paar jaar heeft de Thai, geheel naar model van de Amerikanen, de service charge op de bon geïntroduceerd.  Veel mensen lezen er over heen en betalen daarna nog eens een fooi. Dan ben je dus dubbel geld kwijt.

De service charge verspreidde zich daarna razendsnel. Zeker de eindafrekeningen van moderne etablissementen staan ze zeker. Als die betaalt, dan hoef je géén fooi te betalen. De zaak heeft namelijk al in rekening gebracht.

Vaak is dat 10 tot 15% van de totale rekening. Bij andere zaken is het wel verstandig om een fooi te geven. Hoeveel? Dat kun je in dit artikel lezen.

Wet over de service charge in Thailand

Vreemd is het wel, die service charge. Want het bedrijf bepaalt al dat je een tevreden klant bent. Dat is gek toch? Dat vindt de Thaise wet ook. Die wet die regelt hoe een etablissement tot een goede rekening komt, staat de verplichte fooi (want dat is het feitelijk) helemaal niet toe.

Dus zegt de wetgever: als je niet tevreden bent, betaal die service charge dan vooral niet. Blijf wel altijd vriendelijk, en word nooit boos. Je kunt standvastig blijven zonder je geduld te verliezen.

5 Comments - Write a Comment

  1. Heb eens gevraagd in siam paragon waarom in service charge moest betalen.
    Ze zei het woord zegt het al. Het is voor bediening enz.
    Heb de keer er op gevraagd bij de bestelling dat ik het zelf zou halen.
    En jawel het staat eveneens op de bon.
    Het is gewoon een verkapte verhoging waar de bediening niets aan heeft.
    Naast de verkapte verhoging staat er vaak nog demonstratief een fooienpot.

    Reply
  2. Als u deze complete onzin niet weghaalt of rectificeert voel ik mij genoodzaakt te gaan waarschuwen voor uw biogs.

    Reply
  3. Het staat toch ook duidelijk in het gelinkte artikel: “cCustomers can exercise their right to not pay a service charge IF IT HAS NOT BEEN STATED BEFOREHAND.”
    Dus als het op de kaart staat moet je gewoon betalen.
    Wat heeft het toch voor zin mensen hier op het verkeerde been te zetten?

    Reply
  4. Natuurlijk moet je de service charge wèl betalen. Deze mag alleen slechts dan apart in rekening gebracht worden als dat vooraf (bijvoorbeeld door een regeltje onderaan de menukaart) is aangegeven. Anders zit het bedieningsgeld gewoon in de prijs verrekend, net als de BTW.
    Het gaat hier om ‘bedieningsgeld’, niet om de fooi.
    Dat je wel een fooi zou moeten geven als er geen service charge op de rekening staat, en niet als die er wel op staat is niet waar.
    Je hoeft nooit fooi te geven.
    In Nederland is de (destijds 15%) opslag voor bedieningsgeld in de jaren ’60 afgeschaft. Op de menukaart stond nadien vaak: De prijzen zijn inclusief 15% bedieningsgeld en BTW.
    Dat is feitelijk nu nog zo. Maar je kunt niet het bedieningsgeld als fooi zien en bij het afrekenen zeggen: De bediening beviel me niet, haal het bedieningsgeld er maar af.

    Reply
    1. Dat de service charge niet als fooi kan worden gezien blijkt al uit de foto van het bonnetje bij het artikel: De 7% BTW wordt gerekend over het bedrag plus het bedieningsgeld.

      Reply

Post Comment