Op vakantie met de Thai

Op vakantie met de ThaiDe Thai gaan graag in eigen land op vakantie. En waarom ook niet? Het is een prachtig land dat alles in zich heeft. Een keer ben ik op vakantie met de Thai geweest. Een geweldige ervaring.

Mijn vrouw (destijds nog mijn aanstaande) had een rondreis vanaf Krabi naar Phuket geregeld, nadat ik voor het eerst bij haar ouders op het platteland was geweest (Isaan) en over de bruidsprijs (sinsod) had moeten onderhandelen. Ze dacht dat ik daarna wel een tijdje nodig had om even weer bij zinnen te komen. Zoals ze vaak, had ze daar volkomen gelijk in. En dus ging ik op vakantie met de Thai.

Vanaf Bangkok naar Trang

In eerste instantie vond ik het een beetje vreemd, zo als enige westerling tussen allemaal Thai. Maar al gauw raakte de mensen aan me gewend, en ik aan hun. Daar hadden we ook alle gelegenheid toe, want met een bus reden we in naar de Trang.

De steward en stewardessen aan boord vonden het ook leuk, zo’n farang aan boord. Konden ze eens hun Engels uittesten. Om de beurten kwamen ze dan ook met me praten. Van slapen kwam dus niet zoveel, en dus waren die gesprekjes erg welkom.

Zwemmen? Peddelen!

In de vroege ochtenduren kwamen we aan bij ons hotel in Krabi. De nevel hing nog over de zee en de rotsen in zee waren nog net te zien. Een prachtig gezicht! We checkten in en sliepen een beetje en later in de middag maakte we een boottocht naar diverse kleine eilandjes, waaronder ook Koh Phi Phi. Bij de kleine eilandjes stopte we om te gaan zwemmen.

Bij de eerste stal ik de show. De Thai waren allemaal bezig om hun zwemvest aan te doen, en dat lukte niet zo best. Ik werd het wachten een beetje moe en dook van de boot de zee in.  Toen ik weer bovenkwam klonk er een luid applaus “Farang waai naam daai!” schreeuwde er enkelen. (De westerling kan zwemmen) Voor ons de normaalste zaak van de wereld, maar bijzonder voor de Thai, die voor het grote deel nooit de zwemles hebben gehad.

Eenmaal terug aan boord, maakte ik de ene vriend na de andere. Dat ik ook meeat met de Thai, ook alle pittige dingen, oosten grote bewondering. Ik merkte dat het beeld dat de meeste Thai dachten dat westerlingen stug waren en moeilijk doen over eten en drinken. Voor dit selecte groepje heb ik dat beeld bijgesteld.

Tarzan redt

Ik kon helemaal niet meer stuk bij de Thai toen ik mijn vrouw, die haar zwemvest niet goed had vastgebonden en in verstrikt in de touwen druk bezig was te verdrinken, redde. Ik zwom pijlsnel naar haar toe en tegen de stroom nam ik haar mee naar de boot. Toen ze veilig aan boord klauterde was kreeg ik mijn tweede staande ovatie.

Vervolgens werd ik door iedereen in de bus verzorgd. Eten en drinken, het stapelde zich op rond mijn stoel in de bus. Het werd werkelijk een compleet verzorgde busreis. Nadat we met de boot nog naar Phuket waren gegaan, en daar één nacht verbleven in een viersterren beachresort op aan de kust, gingen we met dus nachtbus terug naar Bangkok.

De vakantie helaas voorbij

Vroeg in de ochtend, langs de snelweg kwam iedereen afscheid nemen van dat Nederlands-Thaise stel dat over een half jaar zal gaan trouwen. Het afscheid was hartelijk en warm. Het was een reis die ik nooit meer zal vergeten. Het was heerlijk om op vakantie te gaan met de Thai.

freelance journalist, fotograaf en blogger