Onvergetelijke herinneringen aan Thailand

Onlangs plaatsten we een oproep op onze Facebookpagina om jouw onvergetelijke herinneringen aan Thailand met onze lezers te delen. Ellen van Olst wilde dit maar wat graag doen en klom in de pen!

Wat maakt Thailand voor mij zo bijzonder? Wanneer ik mijzelf deze vraag stel, voel ik kriebels in mijn onderbuik opkomen. Thailand is alles voor mij. Het voelt als mijn thuis.  Sinds 1991 reis ik naar dit geweldige land en ik ben dolgelukkig zodra ik voet zet op de Thaise bodem. Liefde op het eerste gezicht en zo zal het altijd zijn.

Het is een land waar de mensen nog respectvol  met elkaar omgaan en waar ze bewust zijn van elkaars aanwezigheid. Wat ik ook mooi vind is dat ze elkaar proberen te helpen in bepaalde situaties. Thailand blijft mij steeds boeien, waar je ook heengaat; de natuur en de Thaise bevolking, steeds blijf ik iets nieuws ontdekken.

Onvergetelijke herinneringen aan Thailand

Thailand is een perfecte mix van natuur, de vrolijke bevolking, het klimaat, de tempels, het boeddhisme, de monniken, de geur van eten en wierook en de taal vind ik supermooi.

Al 27 jaar mag ik naar dit leuke land reizen de meest onvergetelijke herinneringen aan Thailand voor mij zijn:

• Het allereerste moment van landen op het oude vliegveld Don Muang, wat mij meteen opviel was een boom vol met rode bloemen die in de bocht van de landingsbaan stond. Het zag er heel mooi uit.
  • De geur van de Jasmijnbloemen, wagens volgeladen met ananassen en kokosnoten, allemaal heel bijzonder om te zien als je voor het eerst daar aankomt.
  • De allereerste avond in Bangkok zelf en wat mij toen al opviel was dat ik me heel veilig voelde als vrouw alleen. Ik ging op zoek naar een restaurantje om voor het eerst een tom yam koong te eten.
  • De eerste keer dat ik een tjing tjok zag in Khao Yai NP.
    onvergetelijke herinneringen aan thailand
  • Het moment dat ik naar Ban Lao (tegen de Burmese grens) ging om een koffiezetapparaat weg te brengen voor een goede vriend in Nederland. Ik kwam toen bij zijn schoonfamilie terecht.

Ban Lao is een superklein dorpje met 1 straat. Alleen maar Thaise mensen en ik heb daar zo’n 2 maanden gewoond.

Ik werd als Farang volledig opgenomen in een Thais gezin en ging ook regelmatig met ze mee op tripjes zoals bezoek aan de plaatselijke tempel, Doi Thung waar de moeder van koning Bhumibol toen leefde en de watervallen.

• Er was een dag dat ik toen met het Thaise gezin meeging om op het land te werken. We vertrokken dus ’s ochtends met kar en waterbuffel en ik weet nog wel dat ik het maar 2 uur volhield om rijst te hakken. Zo zwaar! De lunch verzamelde we grotendeels zelf bij elkaar uit de natuur. Heel sober maar wel bijzonder.
  • Met een reisgenootje kwam in 1992 voor het eerst op Koh Phi Phi aan en ik meteen verkocht aan dit eiland want het middenstuk was nog helemaal vol met palmbomen en verder alleen zandpaden wat ik kan herinneren. Nog helemaal puur en ik ben heel blij dat ik dit stukje paradijs zo heb mee mogen maken.
    onvergetelijke herinneringen aan thailand
  • Op Koh Samui had ik bungalow vlakbij de zee en een toilet met een douche erboven. Op een dag kwam in deze ruimte een slang tegen. Hij bungelde ong. 60 cm naast mijn hoofd. Was een spannend moment , ik bleef rustig en heb toen de eigenaar erbij geroepen.
  • De periode dat ik Thailand heb gewoond en dat was voornamelijk in Chiang Mai. Daarna verhuisde ik naar Pathum Thani.
  • De aankomst op Koh Lipe in 2009. Het eiland zag er zo mooi en klein uit en het zand voelde zo zacht dat mijn vriend en ik meteen in slaap vielen op het strand. Vanaf het eerste moment was ik meteen verliefd Koh Lipe en nog steeds.
  • Voor een bezoek aan Wat Chalermprakiat waren we in Lampang en gingen we ’s-avonds de buurt verkennen. Op een gegeven moment kwamen we bij een tempel en daar sprak een monnik ons aan. Hij was meteen weg van de voeten van mijn vriend. Hij wilde er graag foto’s van nemen en hij vroeg of dat mocht. Dus hij nodigde mijn vriend uit om naast hem te gaan zitten. Daarna wilde hij de voeten masseren en uiteindelijk nam hij de foto’s. Deze situatie was weird maar de monnik uiteindelijk blij dus helemaal goed.
    onvergetelijke herinneringen aan thailand
  • Bij de bamboo bridge in Pai werden we benaderd door een Thaise lokale boer die naast mijn vriend ging zitten. Hij begon te praten, eerst in het Engels maar daarna spraken we Thais en hij vroeg of wij mee wilden gaan naar zijn huis.

Hij wilde iets laten zien. In het begin vond ik het niets want het was een beetje uitgestorven daar maar mijn vriend zei: kom we gaan even mee. We zijn bij zijn huis en daar zien we opeens een ondergrondse grot. De man loopt naar beneden en vraagt of wij ook komen.

Ik twijfelde heel erg en heb het uiteindelijk wel gedaan. Hij zei dat hij er overdag soms uitrust vanwege de felle zon. Hij laat ook zijn huis zien en deelt wat eten met ons en ik mag met zijn bamboo boog schieten. Daarna brengt hij ons weer naar het begin van de bamboo bridge. Dit was heel spannend moment maar ook heel bijzonder.

Wil jij nou ook je onvergetelijke herinneringen aan Thailand met ons delen? Stuur ons dan een reactie via het contactformulier: https://www.hieristhailand.nl/contact/