Nok Air-kalender leidt tot discussie in Thailand

nok airNok Air, een Thaise budgetvliegmaatschappij, heeft zich de woede op de hals gehaald van Prisana Pongtatpitakkul, de staatssecretaris van Cultuur. De low cost airline heeft volgens haar een nogal controversiële kalender uitgebracht.

“Deze kalender is het voorbeeld dat veel grote bedrijven nog steeds vrouwenlichamen gebruiken voor hun PR- en marketingactiviteiten”, aldus Prasina. “Zij hebben totaal geen gevoel voor hun sociale en culturele verantwoordelijkheid en negeren de gevolgen hiervan – vooral voor die van de vrouw.” Verder merkte ze op dat dit een reden is waarom buitenlanders nog steeds een negatief beeld hebben van Thaise vrouwen en dat iedereen in de Thaise gemeenschap moet samenwerken om dit imago te veranderen.


Waar gaat deze commotie dan precies over? Op Facebook-pagina van Nok Air staan 12 jonge vrouwen in gele bikini’s voor een van hun kenmerkende vliegtuigen met de snavel. Deze foto is tevens de cover van de kalender van Nok Air, die aan 300 fans wordt gegeven. Overigens is het zeer twijfelachtig of het wel stewardessen zijn die in bikini poseren, aangezien het mannenblad Maxim heeft meegewerkt aan deze fotoshoot. Ik denk eerder dat het hier om modellen gaat.

Geen straf voor Nok Air

nok airPrisana geeft overigens toe de vliegtuigmaatschappij dit gewoon mag doen en dat het Ministerie van Cultuur geen actie zal ondernemen. Volgens de staatssecretaris van Cultuur organiseert het Ministerie binnenkort een discussie, waardoor verschillende partijen worden uitgenodigd, zoals PR-bedrijven, de advertentiebranche, media en organisaties die zich inzetten voor bescherming van de consument. Tijdens deze bijeenkomst wordt er gesproken over dit onderwerp om te voorkomen dat het gebruik van vrouwenlichamen als marketinginstrument als normaal gezien wordt.

In mijn ogen is de reactie van Prisana zwaar overdreven. Door dit soort marketingactiviteiten ter discussie te stellen verander je echt niet het imago van de Thaise vrouw. Daar is wel meer voor nodig. Voor Nok Air pakt het daarentegen goed uit. Deze PR-stunt is nu al geslaagd gezien de vele publiciteit die het oplevert. Kijk maar eens naar het Italiaanse bandenmerk Pirelli. Dat bedrijf stuurt jaarlijks een kalender naar al hun dealers en relaties en vaart daar ook wel bij. De Thaise politici moeten die preutsheid eens loslaten en accepteren dat niet alleen hun land verwesterd, maar dat dit bovendien de 21ste eeuw is.

Post Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.