Per jaar ruim 5.000 motorbikedoden in Thailand

Thailand op een, met motorongelukkenNiet echt het lijstje waar je bovenaan wilt staan. Maar met 5.500 motorbikedoden in Thailand is Thailand de onbetwiste winnaar. En het worden er steeds meer.

Veel lijstjes worden er ieder jaar gemaakt om landen of producten te promoten. De lijst waar Thailand nu mee bovenaan staat is een triest lijstje.

Het verkeer in Thailand is al bijzonder rijk aan ongelukken en er vallen veel doden. Ze hebben niet voor niets de ‘Seven Dangerous Days’, een periode waar veel verkeersdoden vallen. Een van die periodes is rond Songkran.

Je kunt de Thaise autoriteiten niet beschuldigen van het feit dat ze er niets aan proberen te doen. Maar regelgeving en resultaat liggen ver uit elkaar.



Veel doden bij motorongelukken in Thailand

De motor, scooter, bromfietsen of hoe je ze ook maar willen noemen, zijn vreselijk populair in Thailand. In het bijzonder onder de jeugd. Bij het huren van een motor of brommer merk je al dat er aan de bestuurder van het voertuig niet veel eisen worden gesteld. Zeker als toerist en je wilt er eentje huren dan kan dat. Heb je een rijbewijs?Fijn. Zo niet, is dat niet altijd de horde die niet te passeren is.

De borg en eventueel de bevestiging dat je er mee om kunt gaan is genoeg om op weg te gaan. Of het bij de Thai zelf veel anders gaat? Zij hebben, of de familie heeft, natuurlijk de motor in eigendom.

Het valt in ieder geval op dat veel, veel te jonge kinderen op de brommers of motors lijken te kruipen. In brommer in Thailand zou in Nederland al een motor heten. Er rijdt waarschijnlijk geen enkele brommer rond in Thailand met maar 49 cc of minder.

Thailand op een, met motorongelukkenWat veroorzaakt de ongelukken?

De motor wordt voor van alles gebruikt als MPV, hele gezinnen gaan samen op een motor of brommer. Ook worden ze gebruikt als pick-up met hoog opgestapelde lading gaan ze over de wegen. Raar genoegen vallen dan de motorongelukken nog wel mee.

De ongelukken ontstaan net als in het gewone verkeer door vermoeidheid, drank, hoge snelheid of onoplettendheid.

Tegen die oorzaken zijn moeilijk technische maatregelen te nemen. Geen helm dragen op de stoep rijden en tegen de richting van het verkeer in rijden, daar helpt geen technische maatregel tegen. Dan helpt alleen handhaving.

Wat zijn de oplossingen?

Handhaving is een heikel punt. Vaak wordt er alleen bekeurd wanneer de kas leeg is.

Andere maatregelen zouden misschien de beperking van de maximum snelheid kunnen zijn. 90 km is officieel toegestaan maar vaak overschreden. Een verlaging naar 60 km zou al een groot verschil maken. Wanneer je dat gaan beperken moet je het zo doen dat de Thaise gebruiker het niet snel weer ongedaan kan maken. Wie herinnert zich niet het weghalen van de schotjes uit de uitlaat, veranderen van tandwielen en het opboren van de kop van de brommer.

Verder zou er natuurlijk wat gedaan kunnen cq moeten worden aan het opleiden van de aanstaande bestuurders. Maar ook de rest van het verkeer moet beter opletten het is niet altijd de schuld van de motorrijder. Hopelijk gaat dan het sterftecijfer naar beneden. Zeker ook onder de jeugd die 2500 slachtoffers van de 5500 vormen.

Geef een reactie