fbpx
Praktische informatie Uitgelicht Verkeer en vervoer 

Metro Bangkok, ze mogen er trots op zijn

De metro Bangkok wordt uitgebreid met nieuwe lijnen en nieuwe stations. De werkzaamheden gaan nog steeds door, maar op de eerste resultaten mogen ze trots zijn.

Bijna iedere wereldstad heeft er wel een, een metro. In een grote stad waar altijd een tekort is aan grond en dus is het belangrijk op zijn minst een deel van het verkeer van de oppervlakte weg te krijgen.

Bangkok heeft twee van die verkeerssystemen de BTS Skytrain en de MRT de metro Bangkok. Met het groeien van de stad en het aantal inwoners en bezoekers wordt het steeds drukker op straat. Zaak om op tijd aan de gang te gaan, om ondergronds te duiken.



Metro Bangkok, de toekomst?

Als het aan de omvang van de werkzaamheden ligt, heeft de Metro Bangkok een bloeiende toekomst. Volop wordt er door de stad heen gebouwd aan nieuwe stations en metrolijnen.

Veel zie je er niet van, het werk gebeurd vooral ondergronds natuurlijk. Naast dat het nieuwe transportwegen oplevert, komen er ook bodemschatten naar boven. Bij elke lijn en bij elk station moet bodemonderzoek gedaan worden. Er is al flink wat naar boven gekomen wat meer licht laat schijnen op Bangkok’s verleden.

De stations en de nieuwe metrotunnels weerspiegelen de toekomst en het verleden van Bangkok. De tunnels zijn efficiënt en degelijk. De stations ademen een sfeer uit van wat er bovengronds te zien is en refereren aan Thailand’s verleden.

In een van de stations lijkt het interieur dat al klaar is,op een boeddhistische tempel, als bijvoorbeeld Wat Po. Een andere heeft de decoratie die lijkt op de wand van het koninklijk paleis.

Klaar, maar nog niet in gebruik

Dat er hard gewerkt wordt aan de metro moeten de Bangkokianen eigenlijk maar geloven. Een serie foto’s is nu gepresenteerd met daarop een deel van het resultaat van al het noeste werken.

Bijna bizar zijn de lege stations waar alleen de bewaking en wat werkers nog naar hun weg zoeken. De luxe gaat nu nog hand in hand met de leegte.

Vanaf 2019 zal dat anders zijn, dan moeten de lijnen en de stations volop in gebruik zijn. De nieuwe delen zijn dan veel sfeervoller dan de oude delen van de metro die vooral efficiënt waren. Als dit de weg van de toekomst is zal de Metro Bangkok niet veel onder hoeven te doen voor zijn broertjes in Moskou, London of Parijs.

Zeker een reden voor een bezoekje, wel helaas pas in 2019. Iets om naar uit te kijken.

Lees ook

%d bloggers liken dit: