Maeklong Railway Market is uniek en spectaculair

Maeklong Railway Market Een bezoek aan de beroemde en vooral unieke Maeklong Railway Market stond al een tijdje hoog op mijn lijst. Eindelijk kan ik hem afstrepen en vertellen dat het echt de moeite waard is.

Georganiseerd een dagtrip maken is lekker makkelijk. Alles is voor je uitgezocht en je hebt nergens omkijken naar. Zelf ben ik meer avontuurlijk ingesteld en ga liever ongeorganiseerd op pad. Een dagtrip naar Maeklong Railway Market in de provincie Samut Songkhram maken vanuit Bangkok is trouwens niet echt moeilijk, zolang je maar over de juiste informatie beschikt…


Unieke markt

En dat laatste had ik natuurlijk voorbereid. Althans, dat dacht ik. Ik had precies uitgezocht hoe laat ik met welke trein moest gaan om bij Maeklong Railway Market uit te komen. Dit is de beroemde markt waar de trein dwars doorheen rijdt, waarna alle marktkooplui vervolgens de boel in no-time weer opbouwen. En dat zes keer per dag! Uniek op deze wereld. Op internet stond een duidelijk schema met de juiste tijden. Het kon niet misgaan.

Om half 9 in de ochtend stapte ik op de trein op het stationnetje in Wongwian Yai in Bangkok. Dit kleine stationnetje ligt op loopafstand van het gelijknamige BTS-station. Vanaf hier vertrekt de trein naar Mahachai, het eindpunt van dit boemeltje. Je koopt voor 10 baht een kaartje en na een uur boemelen stap je op de markt in Mahachai uit. In de hal van het stationnetje van dit vissersplaatsje hangt een kaart die je uitlegt hoe je richting de pier loopt om de ferry te nemen naar Ban Laem.

Nieuwe dienstregeling

Maeklong Railway Market

De nieuwe dienstregeling

Vanaf het stationnetje is het zo’n 150 meter lopen naar de pier. Je kunt hier kiezen voor twee veerboten: voor 3 baht naar Ban Laem zelf en voor 5 baht neem je de boot die je direct bij het station afzet. Alles loopt volgens plan en dus gesmeerd. De volgende trein vanuit Ban Laem naar Maeklong Railway Market zou om 10.10 uur vertrekken. Zou inderdaad, want de Thaise spoorwegen hadden onlangs een nieuwe dienstregeling in gebruik genomen voor dit boemellijntje. De eerstvolgende trein stond gepland om 12.10 uur. Deze trein is eveneens de laatste van de dag die vanuit Maeklong weer terugrijdt naar Ban Laem. Oftewel: ik zou het moment dat de trein door de markt rijdt dus gaan missen…

Goed, ik moest 2 uur wachten en had geen zin om weer terug naar Bangkok te gaan; ik was immers al op de helft. En dus vroeg ik of er geen minibusjes vanuit Maeklong naar Bangkok rijden. Dat is gelukkig het geval, dus kon ik alsnog de trein zelf door de markt zien rijden. Eerst maar eens die 2 uur wachttijd doden in Ban Laem. Veel is hier niet te doen. Het hoogtepunt van het dorp (zoals wel vaker) is de lokale Seven Eleven. Ik kreeg ondertussen trek en ging net iets voorbij de Seven Eleven op straat een noedelsoep met varkensvlees eten. Kosten: slechts 25 baht!

Traaaaaaag

Daarna sjokte ik rustig terug naar het stationnetje om de volgende trein naar Maeklong Railway Market te nemen. Als je denkt dat de trein van Bangkok naar Mahachai traag is, dan kun je hier helemaal je lol op. Dit boemeltje tuft met een slakkengang van zo’n 30 kilometer per uur naar Maeklong. De reisduur is 1 uur en 40 minuten. Onderweg klinkt er een hoop getoeter, aangezien veel spoorwegovergangen onbewaakt zijn. Tijdens de rit stopt de trein echt op de meest onmogelijke plekken. Het onmogelijke wordt mogelijk, want er stappen zelfs mensen in en uit.

Maeklong Railway MarketNa ruim anderhalf uur nader ik Maeklong. Het binnenrijden van het stadje gaat gepaard met een hoop getoeter van de trein. De marktkooplui hebben van tevoren al een signaal gehoord, waardoor ze weten dat ze hun spullen binnen moeten halen. Door de achterruit van de trein kun je goed zien hoe ze binnen no-time hun koopwaar weer langs of zelfs op de rails uitstallen. Om precies 13.45 uur (na bijna vier uur onderweg te zijn) kom sta ik op het station van Maeklong. Eerst maar eens vragen waar het minibusje richting Victory Monument in Bangkok vertrekt. Om de hoek bij Tanachart Bank (het oranje logo met de T zie je gauw genoeg), krijg ik te horen. Ik besluit om eerst hierheen te gaan en een kaartje voor de rit terug te kopen. Het kost 70 baht en duurt ongeveer een uur. Veel sneller dus dan de trein.

Spektakel

Daarna loop ik weer terug naar de markt om het vertrek van de laatste trein om 14.30 uur mee te maken. Het signaal klinkt en binnen een minuut tijd is de rails leeg, zodat de boemel erdoor kan. De trein toetert en komt langzaam op gang. Het is echt spectaculair om te zien hoe dicht de trein langs jou en de marktkramen heen dendert. Je moet goed uitkijken dat je voldoende afstand houdt. Als de trein weg is, komt alle marktwaar weer tevoorschijn en gaat de handel door alsof er een paar minuten eerder niets is gebeurd.

Het moment van de trein door de markt zelf is kort, maar zeker de moeite van een dagtrip naar Mae Klong Railway Market waard. Ik raad je aan om tijdens de heenweg vanuit Bangkok met de trein te gaan en terug het minibusje naar Victory Monument te nemen.

Hieronder vind je het juiste schema van Wongwian Yai naar Maeklong Railway Market:

10.40 uur – vertrek trein Wongwian Yai naar Mahachai
11.39 uur – aankomst in Mahachai. Loop direct naar de pier en neem de ferry die 5 baht kost naar station Ban Laem. Koop hier meteen een kaartje voor de trein naar Maeklong Railway Market.
12.10 uur – vertrek trein Ban Laem naar Maeklong.
13.45 uur – aankomst in Maeklong. Koop eerst een kaartje voor de minibus terug.
14.15 uur – zorg dat je een goede plek hebt om de trein te zien vertrekken.
14.30 uur – vertrek van de trein

Hieronder meer foto’s van de markt:

Deze diashow vereist JavaScript.

Bekijk hieronder een video van het spektakel in Maeklong:



3 Comments

  1. ReneThai says:

    Harold , de dienstregeling is een tijdelijke dienstregeling vanwege grote werkzaamheden aan dat traject

    Normaal gesproken kan je 4 keer per dag van Ban Laem naar MaeKlong vv , zoals ook in het nieuwe spoorboekje van Oktober staat.

    http://www.tripadvisor.com/ShowTopic-g293916-i3687-k8446607-Mae_Klong_line_closed_for_6_months_from_13_May-Bangkok.html

    Rene

Geef een reactie