fbpx
Economie 

Voor coole gadgets moet je lang werken

Overal in de wereld zie je min of meer dezelfde reclames, producten worden aangeprezen die echt moet hebben anders hoor je er niet bij en ben je achterlijk. Een geweldige industrie, die reclame-industrie, die soms reclame maakt voor producten die voor het ene werelddeel makkelijk bereikbaar zijn en voor sommige moeilijk.

Thailand is gevuld met mensen die erg dol zijn op bling bling en gadgets. Ze zijn er zo gek op dat ze een doel in het leven worden. Zaken die voor mensen in het westen prijzig zijn, zijn voor veel Thai onbereikbaar. En toch willen ze ze hebben, ze willen er bij horen. Misschien daarom dat er in Thailand zoveel namaak is, een beetje markt verkoopt je westerse droomartikelen tegen Thaise prijzen.

Echt is duur

Ik heb vroeger een Nokia N95 gehad zoals ze vele onder ons. Een geweldige telefoon waarbij ik wat opmerkingen had. Wat zou het fijn zijn wanneer er plaats was voor twee simkaarten. wanneer je op reis bent kun je dan met een telefoon twee nummers bedienen je reisnummers en je thuisnummer.

Bij Tucom, een elektronica bazaar ligt ie, de N95 met twee simkaarten, zelfs met pennetje alleen onder het merk Nokla. Het verschil is bijna niet te zien.

Werken voor je gadgets

Wie toch voor het origineel gaat, komt wanneer je mee wil gaan in de strijd om ‘cool’ te zijn in de problemen. Wanneer een smartphone niet meer goed genoeg is, maar het moet de nieuwste Apple zijn, moet je diep in de Thaise buidel tasten. Met het gemiddelde inkomen van een Bangkokiaan moet je 150 uur werken voor je Apple iPhone 6.

Bangkok moet dan krom liggen, in Jakarta moet je 468 uur werken, in Kiev zelfs 627 uur.

Toch wordt zonder veel schroom de waar aan geprezen in de advertenties en op tv. De bron van deze gegevens is een index die de Zwitserse bank UBS bijhoudt. Overigens de mensen van de Zwitserse banken moeten zelf 20 uur werken voor de iPhone 6.

Wanneer je het gemiddelde inkomen naar veel gebruikte producten omrekent komen er veel interessante vergelijkingen boven.

Een Bangkokiaan werkt 37 minuten voor een BigMac, 47 minuten voor een kilo brood en 17 voor een kilo rijst. Het is maar waar je de prioriteiten legt.

Lees ook

%d bloggers liken dit: