fbpx
BTS station, uitkijkpost op BangkokAchtergrond Bangkok Uitgelicht 

BTS stations zijn een uitkijkpost op Bangkok

BTS stationDe BTS is een fenomeen in Bangkok. Het is een enorme ingreep in het stadsbeeld en geeft een uniek zicht op de stad. Dit zijn vast niet de enige redenen waarom hij gebouwd is.

De BTS, Bangkok Transport System, heeft een aantal enorme voordelen wanneer je aan het reizen bent binnen Bangkok. De coupes van de bovengrondse zijn netjes en schoon, de airco staat aan en op koud, de reis gaat snel en zonder files. Je kunt er niet verdwalen, het systeem is simpel maar effectief opgezet. Zolang de deuren dichtblijven gaat alles goed.

BTS stations, een groot toneel

De BTS stations zijn vaak overvol met allerlei reizigers en er is altijd wel wat te zien. Meestal kijk ik naar alle kleine toneelstukjes die zich afspelen tussen echtparen of ouders en hun kinderen.

Voor mij is ook de omgeving boeiend. Op de behoorlijke hoogte boven de straat gebeuren hele andere dingen en heb je hele andere uitzichten. Soms kijk je zo bij mensen in hun appartementen binnen en zou je bijna via het balkon op de koffie kunnen. Sommige BTS stations hebben een fraai decor van allerlei bont geschilderde gevels. De kleuren geven een signaal van gezelligheid en geborgenheid.

BTS stationDownside of Bangkok

Andere BTS stations hebben juist een heel ander uitzicht, een zicht wat je niet hebt op de begane grond. De schuttingen dekken af wat je van boven wel kunt zien. Op de plaats waar eens een gebouw heeft gestaan of zo maar een van de laatste open plekken in de stad is een stort.

Op de stort staan kleine barakjes met mensen er in. Die mensen wonen tussen de resten van de grote drukke bloeiende stad op een eiland van afval. De barakken staan er niet voor een korte tijd als kantine tijdens de pauze. Ze staan er met een ordening, bij sommige staat ook een auto. Je kunt je geen idee vormen hoe het leven daar onder moet zijn.

Constante vernieuwing

Bangkok is natuurlijk niet de enige stad waar dit voorkomt. Vreemd is het wel dat een stad die zo hard alle ruimte nodig heeft om te bouwen en te groeien dit soort ‘oases’ heeft. Het lijkt een soort zelfreinigende functie te zijn.

De gebouwen in Bangkok hebben over het algemeen een kortere levensverwachting dan de gebouwen in Europese steden. De neiging van Bangkok om snel steeds hoger te bouwen en het feit dat er veel inwisselbare gebouwen staan, maakt dat voor een deel de speculatie en de vernieuwingsdrang de vrije hand hebben.

BTS station, uitkijkpost op BangkokLogistiek drama?

Er wordt 24 uur per dag gebouwd door mannen en vrouwen. Veel van het materiaal moet aangevoerd worden door vrachtwagens. Raar genoeg merk je daar vrij weinig van.

In New York worden hele rijbanen afgezet voor onderdelen van de nieuwe World Trade Center-torens. In Bangkok organiseren ze het schijnbaar anders. Voor de op een redelijk tijdstip levend mens zie je er weinig van hooguit een verdwaalde vrachtwagen en een pick-up afgeladen vol met werklui die aan en afgevoerd worden.

Er is een logistieke oplossing waar we in Nederland nog iets van kunnen leren. Ik herinner me de drama’s in Nederland waar complete binnensteden worden ontregeld door een groot bouwproject…

Lees ook

%d bloggers liken dit: