fbpx
fietsen in bangkokBangkok Nieuws 

“Meer aandacht voor fietsen in Bangkok”

fietsen in bangkokFietsen in Bangkok wordt steeds populairder nu de Thaise hoofdstad dichtslibt. Echter, veilig en comfortabel is het bij lange na nog niet te noemen. Hoewel de kandidaten voor het gouverneurschap van Bangkok laten weten dat ze opkomen voor fietsers in de stad, is de voorzitter van de Thai Cycling for Health Association niet onder de indruk van de verkiezingsbeloftes.

Volgens Thongchai Panswad proberen alle kandidaten slechts zieltjes te winnen door dit soort uitspraken te doen. Echter, geen van allen hebben ze een plan met daarin de oplossing om fietsen in Bangkok aantrekkelijk te maken. Overigens is een aantal Nederlanders, waaronder André Breuer met Recreational Bangkok Biking, erg succesvol met fietstochten voor toeristen in de Thaise hoofdstad.

Sukhumbhand Paribatra van de Democraten, Pongsapat Pongcharoen van de Pheu Thai en de onafhankelijke kandidaten Suharit Siamwalla en Sereepisuth Temeeyaves geven allemaal aan dat ze meer fietspaden willen voor de inwoners van Bangkok, ook wel Bangkokians genoemd.

Fietsen in Bangkok holistisch benaderen

“Als ze echt het beste met de fietsers voor hebben, dan moeten ze het holistisch benaderen”, aldus Thongchai. Met holistisch benaderen bedoelt hij een verbondenheid. Ofwel, de kandidaten moeten zich verbonden voelen met de fietsers in de Thaise hoofdstad. Thongchai gelooft dat de nieuwe gouverneur een beleid moet maken en de infrastructuur van de stad verder uitbreiden.

Als voorbeeld voor het verbeteren van fietsen in Bangkok kaart hij de trottoirs aan. Als de voetpaden worden aangepakt, dan is het voor mensen – met of zonder beperking – veilig en comfortabel om daar te lopen en op die manier ook fietsers de ruimte te geven. Verder pleit Thongchai voor de aanleg van veilige fietsenstallingen.

Uit informatie van het Traffic and Transportation Department blijkt dat er in metropool Bangkok slechts 33 fietspaden liggen. Maar liefst 10 daarvan liggen op toeristische routes en de totale lengte van de fietspaden is 200 kilometer. Dat lijkt veel, maar is slechts 2,5 procent van de 8.000 kilometer aan wegen in Bangkok.

Veel uitgestrekte gebieden in Bangkok

Thongchai hoopt dat de nieuwe gouverneur van Bangkok er rekening mee houdt dat de Thaise hoofdstad uit veel uitgestrekte gebieden bestaat en dat een aantal daarvan, zoals Bang Khuntien, goed ontwikkeld is voor fietsers.

Nonlany Unwiwatkul, mede-oprichter van de ‘Bangkok Bicycle Campaign’-pagina op Facebook, wil alle uitspraken van de kandidaten over het fietsen in Bangkok verzamelen en deze overhandigen aan de uiteindelijke winnaar van de verkiezingen, die komende zondag gehouden worden.

Relingen of lijnen van planten

“De nieuwe gouverneur moet alle goede adviezen over fietsen in Bangkok combineren en deze uitvoeren”, aldus Nonlany. Verder geeft ze aan dat graag relingen – of lijnen van planten – langs de fietspaden ziet om fietsers meer veiligheid te bieden. Tot op zekere hoogte zijn fietsers dan beschermd tegen grote voertuigen. “Daarnaast zorgen planten ook voor schaduw.”

Daarnaast pleit Nonlany voor meer openbare parken. Ze ziet tegenwoordig veel mensen op de weg fietsen, die dat slechts doen als sport, en niet om zich van A naar B te verplaatsen. Deze fietsers begeven zich liever op de weg, omdat zij het niet prettig vinden om in de openbare parken te fietsen. Neem Lumpini Park als voorbeeld. Fietsen is hier alleen tussen 10.00 en 15.30 uur toegestaan. Saillant detail: dit is het heetste moment van de dag en de meeste mensen werken op die tijden.

Nonlany: “Ik denk dat Bangkokians meer gebieden of openbare parken nodig hebben voor hun portie beweging. Als dat er is, dan neemt het fietsgebruik vanzelf toe.”

Lees ook

%d bloggers liken dit: